Поради вчителю у роботі із замкненими дітьми
- Розширюйте коло спілкування, знайомте з новими дітьми першими.
- Наголошуйте на перервах про користь спілкування, розпитуйте учня, що нового він дізнався, розмовляючи з іншими.
- Прагніть стати для дитини взірцем людини, яка ефективно спілкується, що дуже допомагає їй у житті.
- Залучайте (якомога частіше) до групових форм роботи, давайте завдання для колективної роботи.
- Ніколи не протиставляйте дитину колективові, припиняйте зневажливі зауваження однокласників.
Поради вчителю щодо роботи з дітьми схильними до агресивної поведінки
- Пам’ятайте, що заборона та підвищення голосу – найменш ефективні способи у виправленні агресивності.
- Дайте можливість таким дітям своєчасно виплеснути напруження за допомогою фізкультурних хвилинок, читання вголос, хором тощо.
- Слідкуйте за власною поведінкою, контролюйте свій гнів, не надаючи йому форми погроз та звинувачень.
- Важливо, щоб дитина зрозуміла, що вона потрібна в класі, що її цінують та приймають. А для цього вам необхідно дізнатися про інтереси та здібності такого учня та перевести активність у корисне русло.
- Таким учням слід частіше надавати можливість працювати в групах, де успіх залежить від колективної роботи, вміння спілкуватися, домовлятися.
- Один із найбільш корисних способів змінити поведінку дитини – це акцентувати її увагу на хороших учинках. Щоразу коли дитина стримує себе і не починає бійку, просто зазначте, що вона стала сильнішою. Дитина реагує на похвалу, користуйтеся цим, для того щоб зробити доброзичливе ставлення звичкою.
- Уведіть штрафні санкції. Це можуть бути додаткові домашні завдання, виключення із ради класу. Головне, щоб учень знав про можливі наслідки своєї поведінки.
- Допоможуть класні години, де піде мова про почуття, емоції та методи їх контролювання. Головне, щоб під час таких уроків було менше монологів, але в жодному разі не акцентуйте уваги класу на проблемних дітях.
Поради вчителю щодо шляхів підвищення ефективності уроку
1. Зробіть мету уроку метою учнів.
- поясніть життєву цінність теми для учнів (а не тільки для контрольної чи іспиту);
- попросіть учнів пояснити значення завдань чи сформулювати завдання.
2. Формулюйте мету, орієнтуючись на потреби й інтереси учнів.
- використовуйте ігри, фільми і демонстрації;
- використовуйте опитування, результати анкетування учнів для виправлення своїх помилок у викладанні;
- уникайте «магії слів» - фраз, що звучать красиво, але значать мало.
3. Серйозно ставтеся до організації уроку.
- почніть урок із запису плану на дошці чи працюйте над планом із класом;
- розбийте урок на етапи, підводячи підсумок кожного етапу уроку.
4. Під час розвитку мотиву досягнення орієнтуйте учнів на самооцінку діяльності.
- запитуйте в учня: «Ти задоволений результатом?», замість оцінки говоріть: «Ти добре впорався з роботою?»
5. Як найчастіше ставте учнів в ситуацію вибору.
- на початку вивчення теми інформуйте учнів про те, чому вони повинні навчитися, які форми роботи і перевірки знань можуть бути використанні, запропонуйте певну програму дій з варіантами вибору;
- пропонуйте учням самим вибрати для себе рівень складності завдань.
6. Допомагайте учням ставити перед собою реалістичні завдання.
- коли учні ставлять перед собою нереально високі завдання, запропонуйте їм альтернативу;
- попросіть учнів записувати в спеціальному зошиті завдання, що вони ставлять перед собою на день, тиждень чи чверть.
7. Допомагайте учням бути відповідальними за успіхи та прорахунки.
- після виконання завдання попросіть учнів розповісти, що було особливо важко, як вони з цим впоралися.
8. Зробіть ситуацію успіху досяжною для кожного учня.
- вибирайте такі завдання, під час виконання яких учні будуть частіше домагатися успіхів, ніж невдач.
9. Пов’язуйте навчальну інформацію з життєвим досвідом школярів.
- Намагайтеся подати інформацію у формі проблеми чи проблемного питання.
10. Створюйте умови для підвищення якості знань учнів та їхньої самоповаги.
- змініть методи пояснення так, щоб кожен учень міг досягти успіху;
- для слабких учнів використовуйте конкретний матеріал, вивчайте кожний аспект окремо, готуйте спеціальні програми для навчання учнів низького рівня досягнень;
- дозвольте і підтримуйте роботу в парах: сильний і слабкий учень;
- учіть позитивному ставленню до себе через навчання позитивної мови, замість «Я не зможу цього зробити», «Це занадто важко», «Я ніколи не зроблю правильно» рекомендуйте говорити: «Я можу це зробити», «Я можу змінитися так, як вважаю за потрібне».
11. Дайте школярам можливість фіксувати й оцінювати свій прогрес.
- розділіть роботу на чіткі етапи;
- надайте зразки правильних дій, за якими можна орієнтуватися і оцінювати свій успіх;
- перевіряйте уміння і нагороджуйте тих, чия оцінка відповідає успіху.
12. Враховуйте вікові особливості учнів у розвитку їх особистості та пізнавальної сфери.
Рекомендації педагогам щодо роботи з обдарованими дітьми
- Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо обдарованих, вразливих і чутливих до всього, що стосується їхнього Я.
- Допомагай те здібним, обдарованим дітям виробити адекватну Я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.
- Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
- Дотримуйте порядок й дисципліну, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
- Скеровуйте енергію і творчість здібних і обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їхня праця приносила користь.
- У роботі зі здібними, обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
- Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
- Тісно співпрацюйте з батьками здібних, обдарованих дітей.